På journalisthøjskolens Åbne Uddannelse
2002 fik vi bl.a. en opgave, der gik ud på at sætte
os med pen og papir et offentligt sted. Her skulle vi sidde en halv
times tid og bare observere, hvad der skete omkring os, fange stumper
af samtaler og beskrivelser af omgivelserne. Tilbage på skolen
gik vi til tasterne og fik endnu en halv time til at skrive det
ned. Her er hvad jeg fik ud af en kold morgen på Roskilde
Banegård.
Myrestien
Fin og nyrenoveret ligger Roskilde Banegårds
nye ventesal klemt inde mellem den trafikerede gade og togsporene.
Facaden er pudset op, de buede vinduesfag har afløst de firkantede
fra halvfjerdserne, og malerkosten har været i sving, så
forhallen nu glinser i modefarverne beige og brun. En ISS mand i
orange arbejdsdragt samler omhyggeligt papir op fra gulvet med sin
grådige gribetang. Han har samme søvngængeragtige
systematik som en husmor, der for tyvende gang samler legetøj
op fra stuegulvet, og intet bliver overset. Her skal være
fnugfrit, for gæstenre dukker op i en lind strøm, tankeløse
med deres mudrede fodtøj, fedtede madpapir og våde
paraplyer.
Jeg sætter mig på en af de nye beige marmorbænke
og ser mig omkring - øjnene skal først orientere sig
i de anderledes omgivelser, for alt ser så uoverskueligt ud
på trods af steriliteten. De før så bulede skraldespande
er nu udskiftet med firkantede kromobjekter - specialdesignede,
naturligvis, så de dårligt ligner skraldespande længere.
Men klunseren i det krøllede tøj kan stadig genkende
en møgspand, når han ser én, og for ham er skraldeposernes
indhold det samme som før byrådets prestigeprojekt
- det er bare mere besværligt at få hånden lirket
derned. Ventesalen er halvt fyldt op med rejsende, og dog værdiger
ingen den ældre mands søgen nogen opmærksomhed,
måske fordi hans nussede skikkelse passer så dårligt
ind i alt det arkitetkttegnede. Dørene går op og i
med jævne mellemrum og sender bølger af kulde og hvinende
togbremser ind over os, som påmindelser om den uordentlige
verden udenfor.
Et selskab af midaldrende herrer samles midt på
gulvet og hilser hjerteligt på hinanden, efterhånden
som gruppens medlemmer ankommer. "Davs, gamle dreng, hvordan
går det?" lyder det igen og igen, når stilfulde
jakker får et kammeratligt dask. De fortæller, hvor
deres biler holder parkeret, og den sidst ankomne får at vide,
at han har grebet sagen helt forkert an ved at parkere i bymidten.
"Du skal bare flytte din bil hen på hospitalets parkeringsplads,
der kan du holde helt gratis", formaner en distingveret herre
i sorte lædersko og Armanijakke. De skændes nu længe
om, hvordan man finder derhen, men flytter efterhånden deres
strategiske diskussioner over i DSB's cafeteria, hvor jeg ikke længere
kan følge dem. Kun deres høje dybe latter runger til
stadighed ud over salen, som de går.
På den modsatte bænk sidder en familie
med mor og tre sønner. De to tvillingedrenge sidder dybt
koncentrerede, bøjede over en mekanisk anordning, som kan
være en mobil eller et spil. Deres vindjakker er helt ens,
og deres bevægelser spejler hinanden. Moderen ryger en smøg
og ser fraværende ud i lokalet. Selv ikke den yngstes støjende
aktiviteter kan flytte hendes bliks fokus tilbage på nærbillede.
Ungen kører i livsfarlige cirkler rundt på løbehjul
og afskærer de rejsendes målbestemte ruter over gulvet.
Moderen bibeholder det så typiske blind-døve udtryk,
som moderne mødre ofte antager, både overfor det maniske
afkoms terror og de fordømmende blikke, det afstedkommer.
Efterhånden som jeg har siddet her nogle minutter,
begynder jeg at falde sammen med omgivelserne, som en plante, der
har slået rod i urskoven. De andre bænkevarmere ser
ikke længere på mig, som de gjorde lige da jeg kom ind
og satte mig. Et kort sekund strejfer deres blikke nysgerrigt hver
nyankommen i synsfeltet, men blikket glider så hurtigt bort
igen med et ligegyldigt udtryk som effektivt lukker skodderne over
ansatsen til velkomstsmil. Deres øjne søger kun efter
skabelonen af kendte ansigter. Med mellemrum skæves der dog
også til hallens ur med et fornærmet udtryk, som gik
det med vilje for langsomt.
Min opmærksomhed drejer bort fra de enkelte
individer og leder efter sammenhængende mønstre. Øjnene
fanger fire stier af små ophøjninger i gulvbelægningen,
som danner et skakbrædt på gulvet. De to linjer går
fra hovedgadens døre til perronens døre og de to andre
fra billetkontoret til kiosken. Det går op for mig, at det
må være afmærkninger til blinde. Men de fleste
af de hastende individer følger alligevel ubevidst linjerne,
som blev de trukket i en snor henover gulvet. Alle går i lige
rækker med blikket fast rettet mod endepunktet, hurtigt og
beslutsomt uden at tøve eller standse op. Nu ved jeg, hvad
det minder mig om: En veltrådt myresti! Afmærket af
tusinder af fødder og kemiske signaler, som styrer arbejdernes
skridt fra a til z. Vi andre kunne faktisk lægge os til at
dø her på vores individuelle bænke, og ingen
ville tage sig af det, for alle har et sted, de skal hen og en skabelon
for, hvad de vil se eller ej.
Og dog! Måske der så bare kommer
en mand i orange dragt og fejer os op i en veldesignet skraldespand
eller maler os over med den påkrævede beige farve.
På hvert modul skulle skrives pressemeddelelser
og interviewartikler. Ikke altid let at finde ikke tidligere publicerede
nyheder, når man ikke er del af en arbejdsplads eller organisation.
Da jeg har lovet ikke at offentliggøre mine artikler, kan jeg
desværre ikke vise dem her. Eksamensartiklen var et interview
med en udstillingsaktuel kunstnerinde om inspirationens flygtige væsen,
og pressemeddelelsen kundgjorde tilbud om en ny alternativ behandlingsform
på en lokal klinik for alternativ behandling.
|